5 + 1 doporučení k dávkování vitamínu B12

Často se nás ptáte, jakou B12 si vybrat? Proč se nabízí doplněk s obsahem 50 μg i 1000 μg?

Není na to bohužel vůbec jednoduchá odpověď, tak jsme pro Vás trochu pátrali a zjistili následující doporučení:

1)      Oficiální a evropskou legislativou doporučená denní dávka (DDD) vitamínu B12 je 2,5 μg (mikrogramu). Z této hodnoty jsou povinni vycházet výrobci i prodejci při stanovení, kolik % doporučené denní dávky jejich doplněk obsahuje. Tato hodnota je bohužel stejná bez ohledu na věk, stravovací návyky apod. Vychází také z toho, jak vitamíny přijímáme stravou.

2)      Vegan Society veganům doporučuje brát doplněk obsahující alespoň 10 μg denně nebo doplněk s alespoň 2000 μg každý týden.

3)      Nové výzkumy doporučují denně přijmout 7 μg, aby se nezmenšovala zásoba vitamínu v játrech.

4)      Aktuální výzkumy ukazují, že vitamín B12 dodávaný tělu v doplňcích stravy je vstřebáván jinak a méně, doporučují tedy denně přijímat 200 – 300 μg v doplňcích proto, aby tělo dostalo zmíněných 7 μg. Tohle je také důvod, proč můžete potkat doplňky s tisícinásobky oficiální DDD.

5)      Náš dodavatel podjazykového prášku B12 – výrobce doplňků Higher Nature  (profesionálové, kteří mají i vlastní akademii výživy a jsou na čele aktuálních znalostí) - nám poslal informace k příjmu, který doporučují oni dle věku.  

B12 tabulka  

6)      A poslední doporučení je od nás. Pokud chcete zvolit správné dávkování, odpovězte si nejdříve na následující otázky:

  • Vyskytuje se vitamín B12 v mojí stravě nebo ne (vegani apod.)?
  • Mám potíže s trávením nebo jiné zdravotní problémy, které by mohly způsobit horší vstřebávání vitamínu?
  • Pociťuju příznaky nedostatku vitamínu B12 nebo doplňuji pouze preventivně? Pokud řešíte nedostatek vitamínu se svým lékařem, řiďte se jeho doporučením.

 

Z odpovědí na tyto otázky snadněji odvodíte, zda volit menší nebo větší dávku. Pokud ale B12 ve své stravě nemáte nebo nemáte v dostatečném množství, určitě doporučujme nechat si udělat třeba jednou ročně krevní testy. Tak získáte kontrolu nad tím, zda Vámi zvolená „síla“ doplňku je v pořádku nebo je potřeba zvýšit dávku. Samotná hladina b12 může být zavádějící, protože ji může ovlivňovat konzumace neaktivních analogů B12 např. ze spiruliny nebo chlorelly. Dobrým ukazatelem je naproti tomu velikost červených krvinek (menší krvinky jsou dobře), nebo hladina homocysteinu v těle (méně je lépe).

 

Zdroje:

-         https://www.youtube.com/watch?v=4TLb90sCzEo – videopřednáška o B12 je zdrojem informací z bodu 3 a 4

-          Vegan Society

-          Evropská legislativa

 

                                   

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.