Dárek: Při objednávce nad 1500 Kč / 50 € získáte bílou textilní roušku zdarma.
Objednejte ještě za 2 000 Kč a budete mít dopravu do výdejního místa Zásilkovny zdarma.

Vitamín D vs. Covid-19

4. 10. 2020
Vitamín D vs. Covid-19

V posledních měsících se stále znovu objevují informace o tom, jak vitamín D pomáhá proti Covid-19 nákaze, že snižuje smrtnost, případně další super zprávy. Chceme vám tedy podat náš pohled na věc, a to co nejvíce nezaujatě. Na základě článků, které jsme v poslední době studovali. Jedná se o náš pohled na věc, níže nenaleznete zdravotnické analýzy a závěry, ale postřehy z různých stran na aktuální téma vztahu vitamínu D a Covid-19. Výzkum neustále pokračuje a informace se neustále pozměňují, chceme vám zprostředkovat to, jak vnímáme my aktuální diskuzi a její vývoj v současné době.

Nejdříve si uveďme články, které zmiňují pozitivní vliv vitamínu D na průběh covidové nákazy:

Začít můžeme tím nejaktuálnějším – prvotní léčba prezidenta Trumpa před hospitalizací, zahrnovala vitamín D a zinek:

Studie, která byla hodně zmiňovaná a kde pacienti dostávali calcifediol (prehormon aktivní formy vitamínu D, tedy ne klasický cholekalciferol, a je asi 3x účinnější) společně s dalšími léky. Celkově bylo porovnáváno ve studii 76 pacientů, výsledkem bylo, že vysoké dávky tohoto metabolitu snižují potřebu intenzivní léčby a zmírňují průběh. Celkově jde o velmi malý vzorek a dle našeho názoru tato studie vzbudila velký zájem dost neprávem. K této studii zde můžeme uvést tento rozhovor.

Různé variace článků o studiích, jako je tento. Na základě studie na 235 pacientech, vyplynulo, že při dostatečné koncentraci vitamínu D (alespoň 30 ng/ml) u pacientů nad 40 let je o 50 % nižší riziko těžkého průběhu nákazy. U další studie Holick (jedna z nejznámějších vědeckých osobností ohledně vitamínu D, který ho studuje už dlouhá desetiletí), dále zveřejnil studii, kdy riziko onemocnění na Covid-19 je až o 54 % nižší u jedinců s dostatečnou koncentrací vitamínu D v krvi.

Další pozitivní účinky z praxe  potvrzuje Ondřej Topolčan, primář oddělení imunochemické diagnostiky Fakultní nemocnice v Plzni.

Tato studie zmiňuje až o 80 % vyšší riziko pozitivního testu u osob s výrazně nízkou koncentrací vitamínu D v těle.

Kritické rozbory studií o vitamínu D a jeho vlivu na nemoc Covid-19:

Oproti pozitivním článkům a studiím samozřejmě existuje i řada negativních reakcí, ze kterých lze uvést například tuto. Zaměřuje se hlavně na propojení vědeckého výzkumu a businessu ohledně doplňků s vitamínem D.

Dalším kritickým rozborem Holickových studií je tento článek. Tento článek upozorňuje na nízké počty účastníků studií, špatnou statistiku, analýzy.

V časopise Time vyšla kritika výše zmíněné studie ohledně vyššího rizika pozitivního testu u osob s nízkou hladinou vitamínu D.

Zlatá střední cesta:

Zde naleznete stanovisko Státního zdravotního ústavu k vitamínu D a Omega 3, stanovisko je z března tohoto roku a téma vitamínu D naleznete zde.

Na závěr chceme prezentovat desatero rad jednoho z top vědeckých pracovníků z České republiky Jana Kulveita, který působí v Oxfordu, a který má dle nás velmi střízlivý pohled na pandemii a uvědomuje si širší souvislosti opatření. A citace týkající se vitamínu D:

V několika studiích vyšlo, že vitamín D o něco snižuje pravděpodobnost vážného průběhu covid-19, případně že nedostatek vitamínu D zvyšuje pravděpodobnost vážného průběhu. Také je zjevné, že mnoho lidí má vitamínu D nedostatek, zvláště v zimě. Studie jsou zatím malé a neprůkazné a není jasné, co se nakonec potvrdí, ale jsou v podstatě dvě možnosti.

První: Vitamín D proti covidu nějak pomáhá. Náklady jsou malé.

Druhá: Vitamín D proti covidu vůbec nepomáhá. Nedostatek „déčka“ zvlášť při nutnosti trávit dost času uvnitř neprospívá zdraví, takže dává smysl tenhle doplněk jíst stejně.

V jednom případě vitamín možná trochu pomůže, v druhém neuškodí a je obecně zdraví ku prospěchu. Takže proč nebrat, samozřejmě jen v doporučené dávce. Upozorňuji, že stejná úvaha rozhodně neplatí pro jiné přípravky, u kterých se spekuluje o účinku proti covidu, ale jde o látky s řadou vedlejších účinků. “

A závěr za nás:

Vitamín D není zázračnou zbraní, není všelékem a v okamžiku nákazy nelze přesně říci, jestli tělu pomůže nebo ne. Jeho dlouhodobý nedostatek nelze nahradit krátkodobými vysokými dávkami, které mohou navíc uškodit játrům a ledvinám. Příliš vysoké dávky mohou způsobit i odvápnění kostí a kalcifikaci tepen. Nelze tedy brát vitamín D jako pomoc v akutní fázi nemoci. Zvláště v okamžiku, kdy se v organismu již může rozjíždět cytokinová bouře, případně další autoimunitní reakce, je již pozdě na dohnání úrovně vitamínu D pozdě.

V současné době nelze říci, jestli Vitamín D patří skutečně k silným pomocníkům v boji proti Covid-19, nebo jestli zde nefunguje jen korelace toho, že lidé s vyšší koncentrací vitamínu D v krvi jsou obecně zdravější, lépe se stravují, více pobývají venku, jsou obecně zdravější a jejich imunita je lepší, nebo zda se skutečně jedná o kauzalitu, tedy vztah mezi vyšší hladinou vitamínu D a nižším rizikem nákazy a méně dramatickým průběhem onemocnění.

Dle  nejnovějších výzkumů závažnost průběhu infekce Covid-19 také může záviset na vaší genetické výbavě, resp. na tom, zda máte specifickou genovou sekvenci od našeho předka neandrtálce.

Význam vitamínu D je nesporný pro celkovou imunitu, vápníkový metabolismus a řadu dalších procesů v těle. Je důležité udržovat dlouhodobě relativně dobrou koncentraci v těle. Víme, že náš současný životní styl, kdy jsme většinu času uvnitř, hlavně v době, kdy je tělo schopno vytvářet vitamín D (tedy v letních měsících dubnu – září mezi 10-15 hodinou – protože záleží i na úhlu dopadu slunečních paprsků na naše tělo), absence potravin s vitamínem D, stejně jako fototyp, váha a další faktory, zapříčiňují to, že ze slunce moc vitamínu D nezískáme. Bohužel ani doplnění opalováním o dovolené nenačerpáme tolik vitamínu D, abychom vydrželi další rok. Krom jiného je to dáno tím, že čím víc se opálíme, tím méně vitamínu D následně naše kůže produkuje. Takže na začátku dovolené u moře vaše tělo jásá a produkuje vitamínu D hodně (udává se asi 800 IU denně), ale na konci dovolené díky ztmavnutí pokožky je to už horší. V zimě, když vyjdete na sluníčko a máte odhalenou pouze hlavu, tak bohužel také žádný vitamín D neprodukujete, protože pokožka na hlavě vitamín D neprodukuje.

Studie z roku 2018   ukazuje, že nejméně 95 % české populace 4+ let z potravy nezískává dostatek vitamínu D. Jsme tedy přesvědčeni, že doplňovat vitamín D dlouhodobě je jedním ze základních pilířů zdravé, odolné populace, která je schopna se vypořádat s epidemiemi. Stejně tak zůstává konstantní náš názor, že vitamín D a vitamín B12 by měly být rozdávány na každé zastávce MHD.

V tomto článku jsme se vám snažili poskytnout co nejméně zaujaté informace ohledně vitamínu D. Snad se nám to povedlo. Naše doporučení naleznete v jiných článcích, obecně se u dospělého pohybují na úrovni 1000-3000 IU denně. Ideálně v kombinaci s vitamínem K2, bez kterého může v horších případech docházet k narušení vápníkového metabolismu.

Upozorňujeme, že používáte zastaralý prohlížeč a tak nebudou dostupné všechny funkce elektronického obchodu.
Loading...